Akcja Kwalifikacja 3 - opis projektu i załączniki

Opublikowano: 2020-09-25 12:20, Numer artykułu: 31289 , Autor: S.Bartczak-Gackowska

Opis projektu „Akcja – kwalifikacja 3”

Okres realizacji: sierpień 2020 – wrzesień 2021

 

 

Rekrutacja

W każdej szkole przeprowadzona zostanie kampania informacyjno-promocyjna dla uczniów i nauczycieli danej placówki oraz rodziców. Ogłoszenia o terminach składania dokumentów rekrutacyjnych zostaną umieszczone na tablicach ogłoszeń w szkołach, na stronach internetowych szkół, informacje te zostaną również przekazane uczniom przez wychowawców.

Formularze rekrutacyjne dla uczniów i nauczycieli dostępne będą w wersji papierowej w sekretariacie szkoły i/lub w wersji elektronicznej na stronie internetowej szkoły. Dokumenty rekrutacyjne składane będą w wersji papierowej w sekretariacie szkoły lub u koordynatora szkolnego. 

 

Biuro Projektu działające przy Urzędzie Miasta Bydgoszczy - Wydział Funduszy Europejskich opracują ramowe zasady rekrutacji uczniów i nauczycieli, wzory formularzy zgłoszeniowych i deklaracji udziału w projekcie. 

 

Koordynatorzy szkolni / przedstawiciele rad pedagogicznych opracują regulaminy naboru na zajęcia dodatkowe, kursy/szkolenia dla uczniów/nauczycieli, które zatwierdzone zostaną przez dyrektora szkoły lub koordynatora szkolnego. Każda szkoła dostosuje zapisy regulaminu do swojej specyfiki.

 

Na przełomie sierpnia i wrześniu 2020 rozpocznie się kampania informacyjno-promocyjna.

Informacje na temat zasad uczestnictwa w projekcie znajdą się na stronie internetowej szkoły, w gablotach szkolnych, przekazane zostaną rodzicom, uczniom na spotkaniach informacyjnych, nauczycielom danej szkoły na zebraniach. W każdej szkole powołana zostanie komisja rekrutacyjna. Nabór na zajęcia, kursy/szkolenia, dla uczniów/nauczycieli i studia podyplomowe dla nauczycieli prowadzony będzie w miesiącach wrzesień - październik. Uzupełniająca rekrutacja prowadzona będzie w sposób ciągły.

 

Pierwszym etapem rekrutacji i warunkiem udziału w projekcie jest złożenie w wyznaczonym terminie formularza rekrutacyjnego i spełnienie kryteriów formalnych. Oceny dokonuje komisja rekrutacyjna. W drugim etapie rekrutacji komisja oceni stopień spełniania kryteriów punktujących, sporządzi listę rankingową wg kryteriów regulaminu (lista podstawowa i rezerwowa).

 

Rekrutacja nauczycieli będzie uwzględniała zgodność przewidzianej formy wsparcia z nauczanym przedmiotem oraz zapotrzebowaniem szkoły na kompetencje bądź kwalifikacje w danym zakresie ( na podstawie opinii i skierowania dyrektora). Pierwszeństwo w procesie rekrutacji będą mieli nauczyciele, którzy na etapie prowadzenia diagnozy szkoły zgłosili wolę/ potrzebę uczestnictwa w kursach, szkoleniach bądź studiach podyplomowych.

 

Rekrutacja uczniów i nauczycieli prowadzona będzie z poszanowaniem zasad równości szans kobiet i mężczyzn.

 

Regulamin rekrutacji

Regulamin rekrutacji uczniów i nauczycieli w poszczególnych szkołach będzie określał:

1.Kryteria formalne:

- status ucznia w zawodzie objętym wsparciem w projekcie/nauczyciel szkoły zgodnie z sekcją C.4.A. (weryfikacja odbędzie się na podstawie dokumentacji szkolnej–potwierdzenie statusu/nauczyciela* danej szkoły na

formularzu zgłoszeniowym przez szkołę),

- zainteresowanie uczestnictwem w danej formie wsparcia ucznia/ nauczyciela.

 

2. Kryteria premiujące wybrane przez szkołę (przykładowe):

1.frekwencja na zajęciach szkolnych,

2.pozytywna opinia pracodawcy po praktyce

 

Dodatkowe punkty przyznawane będą uczniom w trudnej sytuacji życiowej, rodzinnej, ekonomicznej (na podstawie informacji od pedagoga lub wychowawcy), pochodzący z obszarów wiejskich. Kryteriom punktującym przyznane zostaną wagi punktowe.

Potwierdzenie spełniania kryteriów kwalifikowalności ucznia i nauczyciela dokonuje szkoła na podstawie dokumentacji szkolnej.

Nauczyciele muszą uzyskać formalną rekomendację dyrektora szkoły (potwierdzenie na formularzu zgłoszeniowym - zgodność formy wsparcia z nauczanym przedmiotem/zapotrzebowaniem ).

 

W przypadku, gdy liczba potencjalnych uczestników danej formy wsparcia będzie równa lub niższa niż liczba dostępnych miejsc, szkoła odstępuje od analizy kryteriów premiujących i nadawania wag punktowych. Warunkiem udziału w rekrutacji jest złożenie w określonym terminie i miejscu formularza zgłoszeniowego.

 

Komisja rekrutacyjna dokonuje w wyznaczonym terminie weryfikacji zgłoszeń pod kątem formalnym, a następnie przyznaje wagi punktowe zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie rekrutacji.

 

Na tej podstawie tworzone są listy podstawowe i listy rezerwowe uczniów/ nauczycieli.

Listy są następnie podawane do wiadomości w terminie określonym w regulaminie rekrutacji. Osoby zakwalifikowane do udziału w projekcie są zobligowane do złożenia deklaracji udziału w projekcie przed rozpoczęciem pierwszej formy wsparcia. W przypadku uczniów poniżej 18 roku życia deklaracja musi zostać podpisana przez rodzica lub opiekuna prawnego.

 

W przypadku zwiększonego zainteresowania konkretną formą zajęć lub kursów, szkoły będą miały prawo dostosowania oferty do potrzeb uczniów, tj. zwiększenia/ zmniejszenia liczby grup poszczególnych zajęć dokonując przesunięć w projekcie za zgodą Biura Projektu.

Z nauczycielami zakwalifikowanymi na studia podyplomowe zawierane będą dwu- lub trójstronne umowy określające zasady udzielania wsparcia.

 

koordynatorzy szkolni - wymagania: 

nauczyciel zatrudniony w danej szkole, min. 3 lata doświadczenia w pracy pedagogicznej (szkoła zawodowa), doświadczenie w realizacji projektów edukacyjnych i/lub pełnienie funkcji kierowniczych w szkole i/lub zarządzaniu projektami, doświadczenie we współpracy z przedsiębiorcami, wysokie kompetencje interpersonalne i organizacyjne




Zadanie 1:

Organizacja zajęć dodatkowych, kursów i szkoleń podnoszących kompetencje i kwalifikacje zawodowe uczniów oraz wyposażenie pracowni i warsztatów szkolnych przy współpracy z pracodawcami

 

W ramach zadania zaplanowano kompleksowe wsparcie dla uczniów, służące podniesieniu ich kompetencji i umiejętności zawodowych, ułatwieniu wejścia na rynek pracy. Uczniowie będą

mieli możliwość wzięcia udziału w 2-3 formach wsparcia w roku szkolnym. W szkołach zorganizowane zostaną zajęcia dodatkowe przygotowujące uczniów do zdobycia kwalifikacji w zawodzie (nabycie twardych umiejętności technicznych i specjalistycznych), rozwijające zainteresowania techniczne przyszłych inżynierów, podnoszące kompetencje językowe, warsztaty matematyczne i fizyczne oraz szkolenia i kursy doskonalące umiejętności i/lub dające dodatkowe uprawnienia. Uzupełnieniem zajęć będą wycieczki edukacyjne (wyjazdy zawodoznawcze) do zakładów pracy, które umożliwią poznanie wyposażenia i zasad funkcjonowania zakładów, pracę na wybranych stanowiskach, poznanie dobrych praktyk. Udział w cyklicznych targach branżowych pozwoli na zapoznanie się z kierunkami zmian zachodzących na rynku przemysłowym i usługowym, udział w wykładach i warsztatach.

 

Szkoły powierzą realizację zajęć/szkoleń nauczycielom zgodnie z art. 35a Karty nauczyciela (nauczyciele opracują programy zajęć i system ewaluacji postępów uczniów) oraz wybiorą wykonawców kursów/szkoleń (podmioty zewnętrzne).

 

Zajęcia realizowane będą w grupach, których liczebność zależy od specyfiki zajęć i liczby dostępnych stanowisk, rodzaju szkoły. Liczba godzin zajęć, osób w grupie, liczba grup na poszczególnych zajęciach dodatkowych/kursach/ szkoleniach została wskazania w budżecie projektu.

Kursy i szkolenia realizowane będą przez podmioty zewnętrzne (po zajęciach lekcyjnych, weekendy, ferie). Zajęcia realizowane będą w małych grupach, zależnie od specyfiki kursu/szkolenia, liczby dostępnych stanowisk, zgodnie z zasadami określonymi przez realizatora tej formy wsparcia. Kursy i szkolenia pozwolą na zdobycie dodatkowych umiejętności/ uprawnień zawodowych, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji poszukiwanych na lokalnym rynku pracy zgodnie z "Barometrem zawodów" np. kurs SEP, kurs spawania metodą MAG, szkolenia informatyczne AutoCAD i zakończą się egzaminem. 

 

Szkoły przeprowadzą procedury zakupu i doposażą pracownie/warsztaty szkolne w pomoce dydaktyczne dla poszczególnych zawodów objętych wsparciem zgodnie z podstawą programową i rekomendacjami pracodawców. Zakup zostanie dokonany na podstawie zdiagnozowanego zapotrzebowania w tym zakresie i aktualnej opinii pracodawców określającej parametry sprzętu celem zapewnienia zgodności planowanego doposażenia z najnowszymi technikami i technologiami. Zaplanowano zakup materiałów i pomocy niezbędnych do realizacji zajęć. Projekt ma pozytywny wpływ na zasadę zrównoważonego rozwoju, budzi świadomość ekologiczną uczniów w zakresie budownictwa energooszczędnego.

 

Każda forma wsparcia musi zostać zakończona ewaluacją.



Zadanie 2

Organizacja szkoleń, kursów, studiów podyplomowych dla nauczycieli ukierunkowanych na aktualizację wiedzy i kompetencji nauczycieli przy współpracy z

pracodawcami

W ramach zadania zaplanowano kompleksowe wsparcie dla nauczycieli przedmiotów zawodowych z branży informatycznej, mechanicznej i mechatronicznej, elektrycznej, chemicznej, transportowej, budowlanej, logistyczno-spedycyjnej, gastronomiczno-hotelarskiej, usługowej, służące podniesieniu ich kwalifikacji i kompetencji. 

 

Nauczyciele będą mieli możliwość wzięcia udziału w kilku formach wsparcia w roku szkolnym. Uczestniczyć będą w wysokospecjalistycznych kursach i szkoleniach. Wybór realizatora szkoleń i kursów dokonywany będzie na bieżąco. W zależności od liczby

nauczycieli zainteresowanych uczestnictwem w danym kursie lub szkoleniu i wymagań dotyczących bazy szkoleniowej, kursy i szkolenia mogą być realizowane na zamówienie szkoły lub nauczyciele uczestniczyć będą w szkoleniach otwartych. Wybór miejsca i terminu organizacji/udziału w szkoleniu oraz szczegółowe warunki uzgadniane będą indywidualnie dla każdej grupy nauczycieli. Szczegółowe informacje na temat poszczególnych

szkoleń/kursów zostały określone w uzasadnieniu wydatków. Kursy i szkolenia organizowane będę przez cały okres realizacji projektu. Uczestnictwo w danym kursie lub szkoleniu będzie się odbywało na podstawie skierowania wystawionego przez dyrektora szkoły. Nauczyciele będą mieli możliwość podjęcia studiów podyplomowych, dzięki którym przygotowani zostaną do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych i podniosą swoje kwalifikacje zawodowe (np. zdobycie uprawnień SEP). 

Z nauczycielami, którzy zakwalifikują się na wskazane w budżecie studia podyplomowe podpisane zostaną umowy regulujące szczegółowe zasady finansowania studiów i obowiązki obu stron (nauczyciel/szkoła).

Zakres doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego jest zgodny z potrzebami szkoły w zakresie doskonalenia nauczycieli, z zapotrzebowaniem ww. podmiotów na nabycie przez nauczycieli określonych kwalifikacji/kompetencji, zapotrzebowaniem rynku pracy. Wsparcie będzie prowadzone we współpracy z instytucjami otoczenia społeczno-gospodarczego szkół. w tym firm działających na obszarze województwa.

Wsparciem w projekcie zostaną objęci nauczyciele uczący w 23 szkołach zawodowych (13 zespołach szkół zawodowych i szkole branżowej specjalnej), w branżach które wymagają stosowania nowoczesnych technologii i technik, oprzyrządowania technicznego, nowatorskich rozwiązań organizacyjnych, usługowych. 

Studia podyplomowe realizowane w ramach projektu będą spełniały wymogi określone w rozporządzeniu MNISW z d. 17.01.2012 w sprawie standardów kształcenia rzygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela. 

Realizacja wsparcia będzie prowadzona z wykorzystaniem doświadczenia działających na poziomie wojewódzkim lub lokalnym placówek doskonalenia nauczycieli